Följ Bauer Media

Bauer Media och Dagens Nyheter i poddsamarbete

Pressmeddelande   •   Jan 25, 2018 18:03 CET

Johan Hilton, Hanna Fahl, Johar Bendjelloul och Karin Eriksson

Dagens Nyheter lanserar inom kort två nya poddsatsningar, som en del i en större satsning på podcast under året. Satsningen sker i samarbete med Bauer Media och RadioPlay.

Podcastmarknaden i Sverige fortsätter att utvecklas starkt. Dagens Nyheter aviserade under hösten att tidningen tänker lansera ett antal podcasts under 2018. Nu är det dags för de två första.

  • Studio DN, med premiär fredag eftermiddag 26/1: ett veckomagasin som går på djupet om de viktigaste nyheterna. Programmet leds av Johar Bendjelloul, Hanna Fahl, Karin Eriksson och Johan Hilton, med DN:s sakkunniga journalister som gäster.
  • DN Intervju, med premiär inom kort, där Johar Bendjelloul möter de mest intressanta och aktuella personerna.

Senare i vår kommer fler format, bl a med dokumentärer/reportage och olika nischsatsningar från DN:s redaktion.

- Jag tror att det kunnande och den kvalitet som finns på DN kommer att fungera väldigt bra i podcastform också, särskilt nu när vi har förstärkt redaktionen med fler medarbetare med stor erfarenhet av podd och radio, säger Martin Jönsson, redaktionell utvecklingschef på DN och projektledare för poddsatsningen.

DN:s podcasts kommer att produceras i samarbete med Bauer Media och finnas tillgängliga på Bauer Medias RadioPlay och andra plattformar. Arbetet med att utveckla format och ljudidentitet har gjorts tillsammans med Beppo Ljudproduktion.

- Bauer Media är en perfekt partner för oss. De har infrastrukturen och kunnandet och kommer att hjälpa oss att snabbt nå en större publik, säger Martin Jönsson.

Henrik Funke, Digital Programchef på Bauer Media, välkomnar Dagens Nyheter som ny podcastleverantör till Bauer Media och RadioPlay:

- Att DN nu satsar på poddar är ett bevis på att ljudboomen fortsätter. Vi satsar intensivt för att bredda vårt digitala utbud och har idag några av Sveriges största poddar. Det känns riktigt bra att nu samarbeta med DN och vi är övertygade om att vi tillsammans har möjligheten att göra riktigt bra innehåll som inte finns tillgängligt som podcast idag.

Bauer Media har byggt upp en podcastportfölj som kompletterar FM-stationerna.

- Vi når en bred målgrupp och tillsammans med DN breddar vi nu utbudet ytterligare för att nå fler lyssnare som vanligtvis är lojala till Sveriges Radio, säger Henrik Funke.

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera

Agree With Privacy Policy