Följ Bauer Media

Bauer Medias månadsbrev juni

Blogginlägg   •   Jul 04, 2019 10:54 CEST

Kommersiell radio fortsätter att värva nya lyssnare och under juni 2019 nådde kommersiell radio 10% fler unika lyssnare jämfört med samma period föregående år.

Bauer Media, som är marknadsledare på kommersiell ljudannonsering, nådde hela 5 390 590 unika veckolyssnare i snitt under juni månad. Det är den näst högsta genomsnittliga veckoräckvidden någonsin för Bauer Media. Veckan innan midsommar (v 24) hade Bauer Media all time high och nådde otroliga 5,6 miljoner unika lyssnare (Bauer Media ink digitalt).

Veckoräckvidd

Period (vecka 23-26)

juni 2018

juni 2019

Förändring i %

Bauer Media ink digitalt

5 046 434

5 390 590

7%

Bauer

4 745 000

5 020 000

6%

NENT

3 753 000

4 301 000

15%

Veckoräckvidd

Period (vecka 23-26)

juni 2018

juni 2019

Förändring i %

Mix Megapol

3 335 000

3 116 000

-7%

NRJ

2 055 000

2 494 000

21%

Rockklassiker

875 000

1 003 000

15%

RIX FM

2 823 000

3 060 000

8%

Star FM

0

1 877 000

0%

Mix Megapol når under juni en högre snittveckoräckvidd jämfört med maj, men har en något lägre räckvidd jämfört med juni föregående år. Mix Megapol är fortsatt Sveriges största kommersiella radiostation och når trots en tuffare juni månad cirka 56 000 fler unika lyssnare än tvåan Rix FM.

NRJ fortsätter att växa och når rekordmånga veckolyssnare under juni! Hela 2 494 000 unika lyssnare nådde NRJ upp till en snittvecka i juni! Det går även fortsatt bra för Rockklassiker som ligger stabilt på en genomsnittlig veckoräckvidd på en miljon unika veckolyssnare i juni (en ökning med 15% jämfört med samma månad föregående år).

Kommersiell lyssnarandel

Juni

Bauer

NENT     

2018

57,0

43,0

2019

54,7

45,3

Förändring i %

-4%

5%

Trots en något minskad lyssnarandel är Bauer Media fortsatt marknadsledare på den kommersiella radiomarknaden med en andel om 54,7%.

Total lyssnarandel / mediehus

Juni

Bauer

NENT   

SR   

2018

13,8

10,4

75,8

2019

16,6

13,8

69,6

Förändring i %

20%

33%

-8%

Utifrån den totala radiomarknaden har Sveriges Radio även under juni likt maj, den lägsta lyssnarandelen någonsin sedan valutan PPM lanserades år 2013. Detta visar på att kommersiell radio fortsätter att öka och ta marknadsandelar av SR

ATS - Genomsnittlig lyssnartid/dygn

Station

 2018

2019

Förändring i %

Mix Megapol

61

70

15%

NRJ

34

50

47%

Rockklassiker

 47

43

-9%

RIX FM

48

56

17%

Star FM

0

66

0%


ATS är ett mått över genomsnittlig lyssnartid per dag och ger en inblick i lojaliteten hos lyssnarna.
Mix Megapol har den högsta genomsnittliga lyssnartiden av alla kommersiella radiostationer. I juni månad lyssnade man i snitt 70 min/dag på Mix Megapol, vilket är en ökning med 15% från föregående år.

NRJ har inte bara ökat sin räckvidd väsentligt sedan de nya tillstånden trädde i kraft 1 augusti 2018, utan även lyssnartiden har ökat. Under juni lyssnade man i snitt 50 min/dygn vilket är en ökning på hela 47% jämfört med juni föregående år. Rockklassiker som riktar sig till en bredare målgrupp sedan de utökade tillstånden efter 1 augusti 2018, har fått något lägre lyssnartid men en högre räckvidd (når en miljon lyssnare en snittvecka).

Digital veckoräckvidd

Juni

RadioPlay

2018

519 714

2019

638 948

Förändring i %

23% 

RadioPlay fortsätter att gå som tåget och nådde under juni 638 948 unika veckolyssnare vilket är en ökning på 23% jämfört med samma period föregående år. Bauer Medias podd ”Two of a kind” nådde vecka 24 ”all time high” med 37 626 unika veckolyssnare när programledaren Janni Delér avslöjade att hon ska bli mamma.

Bauer Media fortsätter att satsa på en ökad digital räckvidd och tog under juni in följande poddar:

  • Inte utan min mamma” med Annika Jankell som programledare.
  • Redgert & Dietz” med media profilen Daniel Redgert och superinfluencern Margaux Dietz.
  • Ångestpodden” ett samarbete med Panc Media.
  • Cigarett med Tommie X” ett samarbete med produktionsbolaget Filt.


Källa: 
Sifo/Advantage och Adswizz.

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera

Genom att skicka din kommentar accepterar du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med Mynewsdesks Integritetspolicy.