Följ Bauer Media

Bauer Media har aldrig varit större

Blogginlägg   •   Nov 09, 2018 14:24 CET

Bauer Media har aldrig varit i större. I oktober når Bauer 5,2 miljoner unika lyssnare, vilket är en ökning med nio procent eller nästan 430 000 lyssnare. Det är framförallt RadioPlay, NRJ och Rockklassiker som driver räckvidden. Mix Megapol är fortsatt den största kommersiella stationen och NRJ håller ställningar mot Star FM.

Veckoräckvidd

Period (vecka 40-43

okt-17

okt-18

Bauer Media ink digitalt

4 769 839

5 198 537

Bauer

4 511 000

4 865 000

NENT

3 729 000

4 192 000

Veckoräckvidd

Period (vecka 40-43)

Mix Megapol

3 220

Rix FM

2 998

NRJ

2 247

Star FM

1 768

Rockklassiker

934

Kommersiell lyssnarandel

Oktober    

NENT

Bauer   

2017

45,0

55,0

2018

44,6

55,4

Från den första augusti har NENT ökat med 39 nya stationer till totalt 72 medan Bauer Media har ökat med 22 nya till totalt 94. I detta nya växande landskap håller Bauer Media sin kommersiella andel. 

Total lyssnarandel / mediehus

Oktober    

NENT

Bauer   

SR   

2017

10,1

12,3

77,6

2018

12,7

15,8

71,6

De kommersiella husen tar andelar från Sveriges Radio. Bauer Media ökar sin lyssnarandel med 28%, NENT med 26% och SR tappar 8% av sitt lyssnande. PLR totalt sett har där med stärkt sin position och ökar sin lyssnarandel från 22,4% till 28,5%. Att det totala radiolyssnandet ökar med 8% drivs därmed helt av de kommersiella aktörerna. 

Digital veckoräckvidd

Oktober

RadioPlay

2017

446 274

2018

575 064

RadioPlays ökning kommer främst från ökat podcastlyssnande. De största poddarna i oktober är Framgångspodden, Mordpodden, Svenska Mordhistorier, Mellan himmel och jord och Alla våra ligg. Från och med den 7 november finns RadioPlays samtliga poddar tillgängliga på Spotify. Det innebär ytterligare ett steg mot att RadioPlays poddar ska finnas tillgängliga var och när man vill.

Källa: Sifo/Advantage och Adswizz

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera

Agree With Privacy Policy